Atunci cand te decizi sa cumperi o masina deja rulata, nu ai parte doar de grija alegerii optionalelor, cum se intampla in cazul in care cumperi una la „prima mana”, ci de cu totul alte probleme. O masina la mana a doua nu va mai avea aceleasi caracteristici tehnice ca una abia iesita de pe linia de productie si, de multe ori, starea ei va depinde in mode crucial de modul in care a fost utilizata, ingrijita si apreciata de fostul proprietar.

Cautarea poate incepe fie in parcul auto de masini second-hand, fie pe site-uri specializate. Ideea e sa ai niste idei bine structurate despre ceea ce vrei de la o masina pe cand te intalnesti cu proprietarul si evident masina. Evident exista cateva aspecte care nu ar trebui ignorate niciodata cand cumperi o masina rulata, anumite detalii specifice, care pot scoate în evidenţă anumite defecţiuni.

Exteriorul:

Evident exteriorul este primul lucru care il vedem la o masina si automat este cel care creeaza prima impresie. Din acest punct de vedere este recomandat sa verificati aspecte precum:

Coroziunea caroseriei. Sfatul nostru este sa verificati daca exista sau nu rugina si sa intrebati proprietarul daca au existat probleme de aceasta natura. O masina prea ruginita va necesita reparatii costisitoare in viitor. Deasemenea este recomandat sa verificati numarul de ani oferit garantie de catre producator pe vopsea si caroserie la modelul care va intereseaza pentru a determina durata de viata a acestora in conditii normale de exploatare.

Starea usilor. Starea de functionare a usilor este un indicator in ceea ce priveste istoricul masinii din punt de vedere al posibilelor coliziuni, deoarece in acest caz este foarte probabil ca usile sa nu se alinieze perfect sau sa prezinte dificultati la inchidere.

Tot la acest capitol trebuie inspectata culoarea si uniformitatea vopselei deoarece este dificil ca la o masina mai veche care a necesitat vopsire sa se nimereasca exact aceeasi nuanta, asa ca analizati cu atentie, din unghiuri si distante diferite caroseria.
Pentru a vedea starea motorului deschide capota si verificati daca motorul este uscat sau uleios, deoarece cu cat are mai multe scurgeri cu atat are mai multe probleme. Si daca tot sunteti aici verificati si nivelul ulei deoarece un nivel scazut e posibil sa indice un consum ridicat de ulei.

Alte verificari la exterior ar mai fi: pneurile , esapamentul, eventualele scurgeri de ulei, starea bateriei precum si functionarea corecta a farurilor si proiectoarelor.

Interiorul

Urmatorul pas evident este verificarea interiorului masinii. Trebuie acordata atentie indicatorului de bord: check engine si bec airbag, care odata dat contact trebuie sa sa aprinda si sa se stinga dupa 10-15 sec. In cazul in care nu se sting sau nu se aprind poate fi vorba de o defectie a instalatiei electrice, de un senzor defect sau chiar de o defectiune a motorului, probleme care necesita atentia unui specialist. Dupa ce motorul s-a incalzit, accelerati puternic timp de o secunda pentru a vedea raspunsul motorului; acesta ar trebui sa accelereze rapid si fara zgomote.

Pentru a vedea functionarea corecta a motorului si consumul rugati pe cineva sa tureze motorul ( dupa ce s-a incalzit) pana la cel putin 4000 de ture, timp de 2-3 sec. si verificati ca fumul care iese pe teava de esapament sa nu aiba o culoare neagra.

Kilometrajul este deasemenea important si trebuie corelat cu uzura masinii. Daca uzura e mare si kilometrajul mic, in mod cert acesta a fost modificat. Ca sa determinati uzura masinii, verificati cat de deformat este scaunul soferului, tapiteria, covoarele, centura de siguranta, volanul, schimbatorul si pedalele.

Normal, verificati si toate optionalele trecute in anuntul de vanzare, cum ar fi functionarea adecvata a climei sau aerului conditionat, incalzirea in scaune, reglarea acestora, geamurile electrice, oglinzile laterale etc.

Cum cumparam o masina second-hand

Intotdeauna interesati-va de trecutul masinii, ce tip de benzina sau ulei folosea proprietarul si care sunt cele recomandate de producator. Cel mai bine este, ca la cumparare masina sa posede cartea tehnica si mai ales sa aiba toate reviziile tehnice facute la momentul potrivit, cerut de producator. Mai trebuie luata in considerare si intretinerea motorului, modul in care proprietarul a avut grija de masina, in special daca este diesel, si daca au fost respectate specificatiile producatorului.

Pentru a fi sigur ca toate aspectele au fost acoperite, este recomandat sa duceti masina la un service auto autorizat pentru o verificare, si daca ati trecut cu bine peste toate „obstacolele” luati masina in drive-test

Drive-testul ar trebui efectuat intr-ul loc mai putin aglomerat care sa permita dezvoltarea anumitor viteze si testarea franei . Deasemenea un aspect important este modul in care se comporta masina in curbe stranse, daca exista sau nu zgomote ciudate, daca directia sau amortizoarele functioneaza corespunzator.

Daca v-ati decis sa cumparati nu uitati totusi sa va tineti “emotiile” in frau si sa negociati pretul masinii. Nu zice nimeni ca toata lumea incearca sa va prosteasca sau ca masina nu isi merita banii, dar de obicei se poate negocia ceva din pretul initial, in functie si de modalitatea de plata.

Nu uitati sa solicitati toate actele masinii pe care vanzatorul vi le poate pune la dispozitie, precum: cartea tehnica, garantia ( in cazul in care masina mai e in garantie), documentul de vanzare cumparare. toate ar trebui sa fie completate corect ( numele si adresa cumparatorului, seriile de motor si caroserie, tipul si data fabricatiei acumulatorului, tipul si seriile anvelopelor, s.a.m.d.)

Daca masina indeplineste toate cerintele dvs. si formalitatile au fost facute, nu ne ramane decat sa va uram drum bun si sa stapaniti sanatosi noua dvs. masina!

Distribuie